Στα 13 δις. ευρώ (+7,6%) ανήλθαν το 2023 οι παγκόσμιες εισπράξεις πνευματικών δικαιωμάτων για τους δημιουργούς σε όλα τα καλλιτεχνικά είδη (Μουσική, Οπτικοακουστικά έργα, Θέατρο, Έργα Λόγου, Εικαστικά), σύμφωνα με την Ετήσια Έκθεση της CISAC «Global Collections Report 2024».
Η αύξηση αυτή οφείλεται στη συνεχή άνοδο των ψηφιακών δικαιωμάτων (+9,6%), τα οποία ανήλθαν στα 4,6 δισ. ευρώ, αλλά και στη σθεναρή επανάκαμψη που παρατηρείται διεθνώς στις ζωντανές εκδηλώσεις και τη δημόσια εκτέλεση, οι οποίες αποτελούν τον ύστατο κλάδο που ανακάμπτει πλήρως από την πανδημία και τις καραντίνες που επιβλήθηκαν τότε.
Ειδικότερα, οι εισπράξεις δικαιωμάτων από τις ζωντανές συναυλίες και τη δημόσια εκτέλεση, διαμορφώθηκαν στο ιστορικό υψηλό των 3,3 δις. ευρώ (+22%) σε παγκόσμια κλίμακα. Ωστόσο, από το 2019 και εντεύθεν, ενώ τα δικαιώματα από ζωντανές εκδηλώσεις αυξήθηκαν κατά 24%, το λεγόμενο γενικό εκτελεστικό (μουσική background) σημείωσε ισχνή άνοδο της τάξης του 6,1%.
Τα παγκόσμια δικαιώματα για τους δημιουργούς μουσικών έργων έφθασαν τα 11,7 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά +7,6%, ενισχυμένα σε μεγάλο βαθμό από τη συνεχιζόμενη ψηφιακή ανάπτυξη και τη μεγάλη ζήτηση για ζωντανές συναυλίες.
Οι εισπράξεις πνευματικών δικαιωμάτων στην Ευρώπη ανήλθαν κατά +8,1% το 2023 και διαμορφώθηκαν στα 7,2 δισ. ευρώ. Η Γηραιά ήπειρος συνεισέφερε το 54,7% των συνολικών εισπράξεων, με σημαντικούς μοχλούς ανάπτυξης τις ζωντανές εκδηλώσεις και τις ψηφιακές χρήσεις.
Ψηφιακά δικαιώματα: στην αιχμή του δόρατος
Οι παγκόσμιες ψηφιακές χρήσεις, έχοντας ξεπεράσει προ πολλού σε έσοδα την τηλεόραση και το ραδιόφωνο -αμφότερα ακολουθούν πτωτική πορεία αν και παραμένουν ανθεκτικά-, καθίστανται πλέον η μεγαλύτερη πηγή εσόδων για τους δημιουργούς, αποσπώντας μερίδιο 35% επί των συνολικών εισπράξεων δικαιωμάτων το 2023. Ακολουθεί η ραδιοτηλεοπτική μετάδοση με 30% και η δημόσια εκτέλεση με 25%.
Είναι χαρακτηριστικό, ωστόσο, ότι η συντριπτική πλειοψηφία των δημιουργών δηλώνει ακόμη ότι τα δικαιώματα που λαμβάνει από τις streaming υπηρεσίες δεν μπορούν να υποστηρίξουν από μόνα τους την καριέρα ή έστω τα μέσα βιοπορισμού τους. Αυτό ισχύει ειδικά για όσους δεν ανήκουν στη μικρή ομάδα εκείνων των πολύ επιτυχημένων εμπορικά, διακεκριμένων καλλιτεχνών που ωφελούνται τα μάλα από τις ψηφιακές μουσικές πλατφόρμες, καθώς και για όσους δεν μπορούν να βασιστούν σε άλλες πηγές εσόδων (π.χ. ζωντανές εμφανίσεις), όπως είναι οι στιχουργοί.
Αδήριτη ανάγκη για ορθό πλαίσιο λειτουργίας της Τεχνητής Νοημοσύνης
Ο Πρόεδρος της CISAC και συνθέτης Bjorn Ulvaeus δήλωσε ότι είναι χρήστης και μεγάλος θαυμαστής των εργαλείων AI κι ότι μπορούμε μόνο να αγκαλιάσουμε τη νέα τεχνολογία και όχι να δοκιμάσουμε να τη σταματήσουμε. Ωστόσο, τόνισε ότι αυτό δεν πρέπει ποτέ να σημάνει την παραχώρηση των πνευματικών δικαιωμάτων και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Τον κώδωνα του κινδύνου, μάλιστα, κρούουν οι πρόσφατες έρευνες σε Γαλλία, Γερμανία, Αυστραλία και Νέα Ζηλανδία που κάνουν εκτίμηση της ζημίας που θα επιφέρει μια τέτοια εξέλιξη στους πνευματικούς δημιουργούς σε απώλεια εισοδήματος.
«Πιστεύω ότι ένα κακώς ρυθμισμένο περιβάλλον της Τεχνητής Νοημοσύνης θα μπορούσε να εξαφανίσει τις καριέρες πολλών καλλιτεχνών. Αυτοί θα μπορούσαν να είναι ο επόμενος Paul McCartney ή η επόμενη Taylor Swift», κατέληξε ο Bjorn Ulvaeus.
Διαβάστε όλη την ΈΚΘΕΣΗ
Διαβάστε τη ΣΥΝΟΨΗ
Διαβάστε περισσότερα