Ετήσια Συνάντηση των ΟΣΔ για τα Μηχανικά Δικαιώματα
Οι συνέπειες της πανδημίας και των περιοριστικών μέτρων στα έσοδα των Οργανισμών Συλλογικής Διαχείρισης από τα μηχανικά δικαιώματα, αλλά και οι νέες τάσεις στην ηχογραφημένη μουσική συζητήθηκαν αναλυτικά, κατά την Ετήσια Συνάντηση για τα Μηχανικά Δικαιώματα της BIEM, ‘Mechanical Right Day’, που πραγματοποιήθηκε διαδικτυακά την περασμένη Πέμπτη 14 Οκτωβρίου.
Στο πλαίσιο της συνάντησης, έγιναν παρουσιάσεις των συμμετεχόντων ΟΣΔ με τις εξελίξεις σε όλο το φάσμα της λειτουργίας τους, κατά την περίοδο της πανδημίας, καθώς και τις προβλέψεις τους για το 2021 (τέλος έτους). Επίσης, έγινε παρουσίαση της Central Database pressing information, για τη διευκόλυνση των Τμημάτων Ελέγχου των ΟΣΔ, όσον αφορά τα εργοστάσια παραγωγής και κοπής υλικών φορέων ήχου/ήχου-εικόνας (CD/DVD).
Κατά την ετήσια συνάντηση της BIEM, αναλύθηκαν οι δυσκολίες που συναντούν οι Οργανισμοί κατά την ολοκλήρωση συμβάσεων αδειοδότησης με τους δισκογραφικούς παραγωγούς, αλλά και τους υπόλοιπους χρήστες εν γένει. Επιπλέον, έγινε ειδικά αναφορά στο Ιδιωτικό Αντίγραφο (εύλογη αμοιβή του άρ.18 του Ν.2121/93), όσον αφορά τις υπηρεσίες αποθήκευσης αρχείων cloud (υπολογιστικό σύννεφο) με τις εκκρεμότητες που υπάρχουν, καθώς και τις ανακατασκευασμένες ή επισκευασμένες συσκευές (refurbished).
Η μεγάλη πρόοδος των streaming υπηρεσιών μουσικής και ταινιών που μετρούν ήδη 420 εκατ. συνδρομητές, η ανοδική τάση κατανάλωσης της μουσικής από σταθερές/φορητές συσκευές τελευταίας τεχνολογίας, η σταθερή πορεία στις πωλήσεις βινυλίου και η τεράστια άνθιση που γνωρίζουν τα βιντεοπαιχνίδια, θα συνεχίσουν να κυριαρχούν ως φαινόμενα τα επόμενα χρόνια. Ο κλάδος της ηχογραφημένης μουσικής αναμένεται να εξέλθει σχετικά αλώβητος από την κρίση μέχρι το τέλος του 2022, με μία αύξηση της τάξης του 15%, παρά τις επιμέρους ζημίες που ακόμα καταγράφει εξαιτίας της πανδημίας. Αυτά ήταν τα κύρια συμπεράσματα της έρευνας της Futuresource Consulting, με τίτλο “Music Market Update”, για λογαριασμό της BIEM, η οποία παρουσιάστηκε κατά την ετήσια συνάντηση.
Την ίδια στιγμή, όμως, οι εξελίξεις οδηγούν τους εισπρακτικούς Οργανισμούς σε αναζήτηση βέλτιστων λύσεων, όσον αφορά τα προβλήματα που ανακύπτουν από την αδειοδότηση μουσικής σε υπηρεσίες όπως οι πλατφόρμες που φιλοξενούν playing games (π.χ. Twitch). Κατά τη διάρκεια της συνάντησης, μάλιστα, πραγματοποιήθηκαν δύο σεμινάρια με θέμα τα μηχανικά δικαιώματα στις streaming υπηρεσίες, τη μουσική μέσα σε βιντεοπαιχνίδια, αλλά και τις συναυλίες που προβάλλονται μέσα από βιντεοπαιχνίδια, με τη μορφή ζωντανού (live) ή και εικονικού (virtual) Dj set.
Στη συνάντηση, την οποία παρακολούθησαν εκπρόσωποι από 33 Οργανισμούς Συλλογικής Διαχείρισης, συμμετείχαν εκ μέρους της ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ, η κα. Σοφία Σπύρου, επικεφαλής Διανομών, ο κ. Στάθης Παντζής, επικεφαλής Νέων Μέσων, η κα. Χριστίνα Μεργούπη, επικεφαλής διαχείρισης Ιδιωτικού Αντιγράφου, καθώς και η δικηγόρος κα. Τζένη Γαβριήλ.
Η BIEM είναι ο διεθνής φορέας των Οργανισμών Συλλογικής Διαχείρισης που διαχειρίζονται -μεταξύ άλλων ή αποκλειστικά και μόνο- δικαιώματα μηχανικής αναπαραγωγής. Μεταξύ των 125 μελών του περιλαμβάνεται και η ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ, η οποία, αφού υπέγραψε σύμβαση με την IFPI Ελλάδας τον περασμένο Μάρτιο, ολοκληρώνει σταδιακά την υπογραφή συμβάσεων με όλες τις ελληνικές δισκογραφικές εταιρείες, μέλη της IFPI Ελλάδος, θωρακίζοντας ακόμη περισσότερο τα μηχανικά δικαιώματα των Μελών της.